מה זה סקר עצים ומי צריך את זה

מה זה סקר עצים ומי צריך את זה

האם שמעתם על המושג סקר עצים, האם תהיתם כיצד זה קשור למושגים של גיזום, העתקה ושימור?

בשורות הבאות נדבר על סוגי העצים והמאפיינים שלהם אשר נכללים בסקר והמשמעות של כל שורה ושורה. כמו כן, נדבר על חשיבותו של אגרונום בביצוע הסקר ובמטלות נוספות הקיימות בשטח. 

מאחלים לכם קריאה נעימה ובטוחים שהמאמר הזה יסייע לכם לשמור קצת יותר על הטבע שלנו.

 

פנייה מהירה דרך הטופס

מהו סקר עצים ולמה הוא דרוש?

עם העלייה במודעות לשמירה על הסביבה ועל המשמעות האדירה שיש לעצים על חיינו ועל האוויר שאנחנו נושמים, עלתה תקינה שאמורה לסייע בשימור של עצים, ככל הניתן, כאשר היא נכללת תחת תיקון 89 לחוק התכנון והבנייה. על פי לשון החוק, עצים בוגרים שגובהם מעל 2 מטרים וקוטר הגזע שלהם עולה על 10 ס"מ צריכים להיות מסומנים בתשריט של תוכניות מפורטות, ובשפה שלנו תחת סקר עצים.

כאשר מדובר על סקר עצים אז לרוב מדברים על תוכניות בניין עיר (הידועות בשם תב"ע) הדורשות היתר בנייה ולשם כך נדרשים הסקרים. הסקר הוא בעצם חוות דעת של אגרונום הכולל צילומים של העצים הקיימים בשטח, אפיון נתונים גולמיים אודות העץ כמו קוטר הגזע, גובהו של העץ, קוטר הנוף ועוד מספר פרמטרים שיכללו בטבלה אחת בה ישתמש עורך הבקשה בעת עבודות התכנון.

בין המשתנים הנוספים יש גם מדד שנקרא סך ערכיות עץ ובו העץ מקבל ניקוד על פי מצבו הבריאותי, מינו, תרומתו לסביבה, ייחודיותו וכד'. הניקוד שמתקבל יקבע את עתידו של העץ ומה יעלה בגורלו.

חשוב לזכור כי החוק מתיר 3 פתרונות אפשריים אם וכאשר קיימים עצים חיוניים בשטח, פתרון ראשון שימור העץ, פתרון שני העתקה למקום אחר ופתרון אחרון עקירה (במצבים נדירים בהם העץ אינו חיוני וסך הערכיות שלו אפסי).

כמה דברים שכדאי לדעת לפני שרוכשים שטח?

אם אתם ניצבים בפני רכישת שטח אז כדאי שתקחו בחשבון את העלויות הנלוות שיכולות להיות עקב ריבוי עצים שם. גיזום עצים, כריתה, העתקה ושימור הם אינן פרוצדרות זולות. למעשה, העלויות יכולות להגיע לעשרות אלפי שקלים וכדאי לקחת זאת בחשבון. לכל עץ בשטח יש ערך כספי וזאת נקודת המוצא. 

לפיכך, אם אתם ניצבים בפני בקשה לאישור תב"ע או מעוניינים בשטח מסוים, כדאי לשכור שירותיו של אגרונום אשר יוכל לבצע לכם סקר עצים ולתת לכם אינדיקציה לגבי מצב העצים ועתידם. 

בנוסף, יוכל האגרונום לומר לכם במדויק אילו עצים נחשבים כחלק מהשטח ויכללו בסקר העצים ואילו לא, אילו עצים בעלי סף ערכיות נמוך ואילו גבוה. יתרה מכך, יכול לסייע אגרונום בבקשות לקבלת רישיון כריתה והעתקה של עצים, כאשר הבקשות הללו נדרשות אל מול פקיד היערות והרשות המקומית. אגרונום גם יכול לזהות ולהעריך סיכונים הקשורים לעצים הקיימים השטח ולעצים הנדרשים בהעתקה ושימור.

כתיבת תגובה